2015. július 5., vasárnap

Howl mozgó kastélya avagy A vándorló palota

A vándorló palota


Második bejegyzésem, egész jól haladok! :) Erről a filmről azon egyszerű okból érdemes beszélnem, mert a kedvenc Miyazaki Hayao filmem ever. Mellesleg ez volt az első, amit tőle láttam. Fantasztikus rendező, meghajolok előtte és a munkássága előtt. Aki nem tudja, hogy kiről van szó, Japán egyik leghíresebb rendezője ő, aki sajnos nemrég végleg elhagyta a szakmát, egy csodás életművet hagyva maga után. Több filmjét le is szinkronizálták. A vándorló palota, vagy eredeti címen Howl's moving castle Diana Wynne Jones azonos című könyve alapján készült, és Oscarra is jelölték.

Alapadatok:

Rendező: Miyazaki Hayao
Zene: Hisaishi Joe
Gyártó: Studio Ghibli
Időtartam: 119 perc
Megjelenés: 2004. november 20. (Japánban)
Zene: Baisho Chieko - Sekai no Yakusoku

Ismertető:

Sophie a kedves, ám kissé szürke lány apja kalapboltjában dolgozik. Éli talán egy kicsit sivár, egyszerű életét, mígnem egy napon ahogy húgához indul, találkozik a királyság egyik legrettegettebb varázslójával, Howl-lal. Ezzel meg is kezdődik különös kalandja, ugyanis egy azon napon felkeresi a boltban egy jól megtermett asszonyság, akiről később kiderül, hogy nem más, mint a puszták boszorkánya. Távozása előtt egy átokkal sújtja Sophie-t, ami nem más, mint hogy 90 éves idős nénivé változik. A lány nem ül tétován, elindul, hogy megszabaduljon az átoktól. Így jut el a varázsló kastélyába, ami mondhatni kacsalábon forog, na nem éppen a pompássága miatt (sokkal inkább egy szeméttelepre emlékeztet) hanem mert lábakon áll, és egyre csak megy előre. Sophie megismerkedik Calciferrel, a nagy hatalmú tűzdémonnal, és alkut köt vele; segítenek egymásnak megszabadulni az őket sújtó átoktól. Furcsábbnál furcsább, gonoszabbnál gonoszabb szereplőkkel ismerkedünk, de vajon Howl tényleg olyan szívtelen, mint mondják? 

Vélemény:

Mint fentebb írtam, Miyazakitól ez a kedvenc filmem. Az egyik. Nemcsak azért, mert bámulatba ejt ez a lehetetlen, szürreális világ, hanem mert egy páratlan szerelmi történettel, egy csodás női példaképpel és sok-sok izgalommal kecsegtet. A karakterek egytől-egyig szerethetőek és jól kidolgozottak, a sztori és a film végi csattanó is különleges. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki egy kis kikapcsolódásra és varázslatra vágyik. 

Szereplők:

Sophie 
Ez az egyszerű kalapboltos lányka mutatta meg nekem, milyen szeretnék lenni idős koromban. Kedvessége és kitartása példaértékű, ahogy még korábbi legnagyobb ellenségével is képes törődni, és hatalmas szeretettel beborítani a körülötte lévőket. Visszafogott, de mégis szenvedélyes fiatal lány.







Howl
A megnyerő külsejű, de kissé visszataszító belsejű varázsló. Első látásra szimpatikus volt, bár kicsit vesztett a lelkesedésem látva, mekkora hisztit lecsap akár a hajszíne miatt is. Khm... hát igen, Howl egy férfi. De miután kiderült, hogy nem is olyan gyáva, mint gondoltam, visszatértem a kedveléshez. Fura szerzet, az biztos, de nyilván ez a varázslókkal jár. 


Calcifer
A "nagy hatalmú tűzdémon" Calcifer. Mind a mai napig nem értem, hogy a démon szónak miért nem találtak egy normálisabb fordítást, mert azért nézzük meg például Calcifert. Szerintem nem a démon szó jut róla először az eszünkbe. Na de hogy a témánál maradjak, nagyon szeretem ezt a kis tüzecskét. Kicsit nagyszájú, kicsit rideg, de aranyos kis szerzet, és tényleg nagy ereje van (mondjuk van is hajtóereje, de ez spoiler) 



Markl
A film során nem derül ki, hogy ki is ez a kis varázslótanonc, és hogy került Howl kastélyába, de én nem bánom, hogy bekerült. Édes kis pofa, a maga neveletlenségével. Az elején nem volt annyira szimpatikus, de ahogy közeledett Sophie-hoz, akit végül meg is szeretett, nekem is megtetszett. Nincs túl sok szerepe, de még így sem egy háttérszereplő.











A puszták boszorkánya
Mivel nem akarok lelőni semmilyen poént, elég, ha annyit mondok, nem értem Sophie-t. Legalábbis a helyében nem biztos, hogy képes lettem volna így viselkedni. Aki látta a filmet, érti, aki meg nem látta, annak most remélem felcsigáztam az érdeklődését. 










Elérkeztem a második bejegyzésem végéhez. A kedvenc animém után a kedvenc filmem (legalábbis az egyik a sok közül) nem is rossz. Remélem tetszett ez a kis bemutató, aki pedig még nem látta volna, annak kötelező megnézni minél előbb, kihagyhatatlan élmény!

1 megjegyzés:

  1. Calcifer - nél írtad, hogy nem a démon szó jut róla eszedbe. Nekem a kedvencem a mesében, és meg kell érteni, hogy a Japánoknál a démon szó nem negatív jelző! - ők máshogy állnak hozzájuk. Talán inkább szellemeknek értelmezhetnénk...
    Lsd.: Chihiro 😍

    VálaszTörlés

Szkielet Smoka Zaczarowane Szablony